Skrzynia biegów, kilka słów historii
Skrzynie biegów znajdują się w każdym współczesnym samochodzie. Jednak kto jest ich wynalazcą i kiedy pojawiły się po raz pierwszy?
Pierwsza skrzynia biegów…
Nie każdy wie, że historia skrzyni biegów sięga końca XIX w. W roku 1898 Louis Renault jako pierwszy zainstalował w swoim pojeździe skrzynię biegów, w której wykorzystał bezpośrednie przełożenie. Wówczas nikt jeszcze nie przypuszczał, w ak ogromny sposób urządzenie wpłynie na dalsze losy motoryzacji. Wynalazek Francuza sprawił, że stosowane dotychczas rozwiązania – przekładnie łańcuchowe zostały całkowicie wyparte. Warto jednak pamiętać, że sam mechanizm przekładni, niekoniecznie związany z motoryzacją został opracowany wiele lat wcześniej.
Skrzynie automatyczne
To rozwiązania, które wykorzystywane są zdecydowanie krócej. Koncepcja skrzyni automatycznej oraz jej pierwsza postać pojawiła się dopiero na początku XX w. chociaż jej pierwowzory były dość awaryjne, a koncepcja ulegała ciągłemu rozwojowi. Początkowo montowane były tak naprawdę skrzynie półautomatyczne, a dopiero potem wprowadzono skrzynie całkowicie automatyczne.
Teraźniejsze skrzynie biegów
Obecnie w samochodach montowane są różnego typu skrzynie biegów, od klasycznych manualnych, po całkowicie automatyczne, więc każdy może wybrać coś odpowiedniego dla siebie. Warto zauważyć, że wraz z rozwojem transportu specjalistycznego konieczne było dalsze rozwijanie skrzyń biegów. Dokładniej chodzi tu o samochody ciężarowe z wywrotką czy HDSy, w którym podstawą jest wyciągarka hydrauliczna. Są to urządzenia, które potrzebują bardzo dużo mocy, żeby wykonać działania dla nich przewidziane. Obecnie stosowane są rozwiązania, takie jak przystawka odbioru mocy, która pozwala przenosić moc ze skrzyni na specjalistyczne urządzenia. Warto zaznaczyć, że skrzynie z przystawką stanowią specjalne urządzenia, nieco inne niż te, które znamy z samochodów osobowych.